poniedziałek, 30 lipca 2012

"Za wszystko trzeba płacić" A. Marinina - audiobook

Recenzja bierze udział w konkursie.
Czyta: Roch Siemianowski
Język: polski
Czas trwania: 16 godz. 15 min
Format: mp3
Rok wydania: 2012

Po przyjemnym wysłuchaniu „Kolacji z zabójcą” zdecydowałam się na kolejny audiobook Marininej z lektorem doskonałym czyli Rochem Siemianowski. W domu miałam akurat „Za wszystko trzeba płacić” i nie wahając się długo szybko załadowałam go do telefonu i rozpoczęłam podróż do Rosji. Czas mijał, a ja musiałam się upewniać czy słucham dobrej książki, ponieważ wprowadzenie trwało i trwało, a postaci Kamieńskiej długo nie było w całej historii. 

Kryminał zaczyna się bardzo pokrętnie, a później jest już tylko gorzej. Osią wydarzeń jest wymyślenie przez rosyjskiego uczonego specyfiku, który miał wzmacniać ukryte w ludziach talenty. Niestety naukowiec umiera, a cała jego wiedza została w archiwum, którym dysponuje jego młoda żona. Kobieta skuszona pieniędzmi przez dawnych współpracowników męża postanawia sprzedać papiery i ułożyć sobie życie za granicą. Jak to jednak w takich sytuacjach bywa – ten kto wie za dużo musi zginąć. W tym miejscu do akcji – po wielu kombinacjach i zmianach bohaterów – w końcu wkracza Anastazja Kamieńska, o tyle ciekawie, że zostaje poproszona o pomoc przez mafiosa. To także będzie sporym problemem, gdy się już wyda, ale o tym przekonajcie się sami.

Żeby się w tym nie pogubić może warto sobie rozpisać/rozrysować sytuacje i bohaterów. Ja, mimo dużych starań w 1/3 książki kompletnie nie wiedziałam kto jest kim i musiałam co jakiś czas cofać niektóre fragmenty, by je sobie dobrze poukładać. Uważam, że „Za wszystko trzeba płacić” lepiej odbierze osoba, która zapozna się z powieścią w tradycyjnej formie. Duży minus za zakończenie: intryga (a właściwie kilka) zostaje rozwiązana w paru zdaniach, co jest o tyle nieprzyjemne, że wcześniej autorka jakby na siłę chciała kryminał przedłużyć dodając wiele wątków, które niepotrzebnie mieszają czytelnikowi w głowie.  

Jako, że jest to jedenasta książka o major Kamieńskiej, a ja znałam wcześniej tylko pierwszą, to wiele spraw z życia głównej bohaterki mnie ominęło. Nie wpłynęło to bardzo na przyswojenie treści, ale przeszkadza w ogarnięciu całej historii, ponieważ niektórzy bohaterowie pojawili się już wcześniej, a opisane w poprzednich książkach wydarzenia, z pewnością rzutują na takie, a nie inne relacje między nimi.

4 komentarze:

  1. Wątków rzeczywiście jest bardzo dużo, a także bardzo dużo postaci, ale dla mnie było to zaletą. Od tego audiobooka zaczęłam swoją przygodę z tą autorką. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba niespecjalnie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też póki co czytałam tylko "Kolację z zabójcą" i bardzo mi się podobało. Ale chyba pozostanę przy tradycyjnej kolejności, bo zawsze lubię wszystkie wątki poboczne i wydarzenia z życia bohaterów w tego typu seriach. Trochę minie zanim dojdę do "Za wszystko trzeba płacić" :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails