środa, 8 grudnia 2010

"Identyfikatory" S. Drożdżyk


Autorki opowiadań, Sylwii Drożdżyk wcześniej nie znałam, a nawet nie słyszałam nigdzie jej nazwiska. Jako, że ostatnio polubiłam odkrywanie polskich pisarzy, to z wielką chęcią przystąpiłam do lektury tej właściwie cieniutkiej książeczki.

„Identyfikatory” to zbiór 34 opowiadań. Mają dość krótką formę, bo niektóre to zaledwie parę zdań czy kilka dialogów, ale bywają też kilku stronicowe. Opowiadania ukazują rzeczywistość w niekonwencjonalny sposób, często nie brakuje w nich surrealizmu. Tematami dotykają różnych stron życia, głównie naszej codzienności. Autorka w różny sposób przedstawia także ludzie cechy charakteru, których można dopatrzeć się w poszczególnych tekstach. Wgłębiając się w treść powiastek, odnajdujemy sytuacje nam bliskie, znajome, widzimy jak łatwo można zauważyć w naszym życiu temat do napisania opowiadania. Niektóre sytuacje, w które uwikłani są bohaterowie mogą doprowadzić do szaleństwa i obłędu, choć są to tak naprawdę zwyczajne elementy naszej codzienności. Postacie są różne, zwykłe i niezwykłe jednocześnie. Fabuła niektórych tekstów mocno zmierza w groteskę i absurd, jednak to w żaden sposób nie zmienia pojmowania zawartej w nich prawdy. Autorka w ten sposób próbuje zmusić czytelnika do czytania między wierszami, odkrycia ukrytego sensu czy drugiego dna.

Musze przyznać, że jestem zachwycona tymi opowiadaniami. Właśnie stałam się wielbicielką krótkiej formy oraz jej autorki. Dla mnie świetne jest to, jak w kilku zdaniach czy stronach można przekazać tyle rzeczy. Wielu pisarzy chyba musiałoby się nieźle napisać, by osiągnąć to samo. Streszczanie opowiadań nie ma większego sensu, ponieważ są za krótkie, a ja nie chcę komuś odbierać radości odkrywania tego, co zafascynowało mnie. Autorce gratuluję wyobraźni oraz bardzo dobrej obserwacji świata, bez której te opowiadania na pewno by nie powstały.

Z przyjemnością więc przeczytam kolejną pracę pani Sylwii czy nawet jej powieść, jeśli kiedyś taka powstanie.

5/6

Książkę otrzymałam od wydawnictwa Prozami.

7 komentarzy:

  1. Również celuję ostatnio w polskich autorów, chcąc przekonać się do rodzimej prozy - bardzo się cieszę, że wychwyciłaś kolejną godną uwagi autorkę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię krótkie opowiadania:) Szybko się czyta i przyjemnie. Pewnie sięgnę po tą ksiażkę jeśli na nią trafię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się, że opowiadania podobały Ci się równie mocno jak mi. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. również należę do fanów krótkich form literackich. niejednokrotnie w 4 wersowym utworze można zawrzeć więcej treści niż w powieści na 300stron.

    OdpowiedzUsuń
  5. Do krótkiej formy trzeba mieć wielki talent, wbrew pozorom ;) Zaciekawiłaś mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przecudowna okładka i ciekawa recenzja ;D

    OdpowiedzUsuń
  7. W wakacje przekonałam się do opowiadań za sprawą zbioru Stephena Kinga, aczkolwiek do polskich autorów podchodzę z bardzo dużym dystansem. Rozważę, czy się skusić.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails