piątek, 29 czerwca 2012

"Handlarz śmiercią" S. Blædel


Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Język oryginału: duński
Tłumaczenie: Iwona Zimnicka
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 368


„Handlarz śmiercią” to kolejny kryminał skandynawski, który miałam okazję przeczytać. Ciekawe jest jednak to, że napisana go Dunka, a akcja rozgrywa się w Kopenhadze. Jakże miła odmiana od mroźnej, groźnej Szwecji i jej autorów. Nie to, żebym się nimi nudziła, ale Skandynawia jest tak obszerna terytorialnie, że dobrze, gdy także pisarze z jej innych części chcą zaprezentować swoje kryminały szerszemu gronu odbiorców. 

Kopenhaga, dwa morderstwa – młodej dziewczyny i dziennikarza, do tego brak śladów, więc policja z Wydziału Zabójstw ma przed sobą dużo pracy, a sprawy nie ułatwiają lokalne media i presja ze strony społeczeństwa. W takiej sytuacji poznajemy policjantkę Louise Rick, która zdaje się być główną bohaterką powieści, jednak z każdym rozdziałem coraz mniej odczuwa się jej pierwszoplanowość. Mocno zarysowane są także postacie: dziennikarki Camilli Lind – przyjaciółki Rick i głównych współpracowników policjantki, którzy odgrywają dużą rolę w tym śledztwie. 

Kryminał wciąga, ma wszystko, co potrzeba żeby zainteresować sobą czytelnika, jednak dla mnie było czegoś w nim za mało. Brakowało dominujących elementów, postać głównej bohaterki była za mało wyraźna, momentami nie wiedziałam właściwie kogo autorka chce wysunąć na główny plan. Tą niewygodę wynagradza jednak świetnie skonstruowana intryga i zaskakujące zakończenie. Szczególnie, że to dopiero pierwszy tom serii, mam nadzieje, że z każdym kolejnym będzie lepiej.

Na koniec jeszcze jedna dygresja: za mało Skandynawii w książce. Tak wiem, że to nie o to chodzi w kryminale, ale właśnie tym odróżniają się one od pozostałych książek z tego gatunku. Zawsze było to dla mnie mocną stroną, dodawało klimatu, tego niestety tu zabrakło.

3 komentarze:

  1. Jeszcze nie czytałam żadnego kryminału skandynawskiego ale literaturę skandynawska znam.)

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam kryminały więc bardzo chętnie sięgnę po tę pozycję :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapraszam do siebie na wygrywajkę.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails