sobota, 9 lutego 2013

"Czarny kot" E. A. Poe - audiobook


Czyta: Grzegorz Przybył
Język: polski
Czas trwania: 53 min.
Format: mp3 
Rok wydania: 2006



Może głupio przyznać, ale audiobook „Czarny kot” to moje pierwsze spotkanie z twórczością Edgara Alana Poe. Owszem wiem kim był, czym zasłyną, pamiętam, że kiedyś nawet wspominałam o nim w jakimś licealnym wypracowaniu dotyczącym horroru. Na darmowy audiobook od Audeo.pl trafiłam akurat „w potrzebie”, właśnie skończył mi się inny, a przede mną była wizja sprzątania bez słuchawek i książki w uszach. Nastawiłam się na długie słuchanie, a tu niespodzianka – nim na dobre się zaczął to nagle nastąpił koniec.

„Czarny kot” to zbiór trzech opowiadań: pierwsze jest tytułowe, a dwa pozostałe to „Beczka Amontillado” i „Zdradzieckie serce”. Poe z pewnością potrafi przestraszyć czytelnika, nawet w tak krótkiej formie, jaką są opowiadania. We wszystkich trzech tekstach narracja prowadzona jest przez mordercę, który przedstawia nam wszystkie aspekty dokonanych zbrodni. Poe w fascynujący sposób przedstawia także uczucia, które towarzyszą tym czynom. Każdy z bohaterów jest inny, mają różne motywy i inaczej radzą sobie z zaistniałą sytuacją. Najważniejsze jest jednak to, w jaki sposób autor buduje klimat grozy – wystarczy mu kilka słów, by niepewność i strach stały się także udziałem słuchacza. Najbardziej podobało mi się pierwsze i trzecie opowiadanie, drugie było dziwne, zanim się w nim rozsłuchałam to się skończyło, ale z pewnością wszystkie stoją na niezłym poziomie. 

Jeśli chodzi o jakość audiobooka to bardzo mi się podoba – lubię nagrania wydane przez Aleksandrię, z dopasowaną muzyką w tle i dobrym lektorem. Grzegorz Przybył spisał się nieźle, ale nie miałam okazji słuchać go zbyt długo, bo niestety „Czarny kot” trwa tylko 53 minuty. Jak na pierwszy raz trochę za krótko, ale zostałam zachęcona do następnego spotkania z twórczością Poe.

3 komentarze:

  1. Audiobooków nie słucham, ale Poe jest genialny w każdej formie, więc pewnie i w słuchanej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ściągnęłam sobie i na pewno przesłucham! Chociaż za Poe nie przepadam. :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Narracja jest mistrzowska! :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails